نتیجه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)| تساوی دلسردکننده ویدئو خلاصه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر فوتبال(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیب پرسپولیس برای بازی با سپاهان اعلام | بیرانوند در ترکیب اصلی فن دایک در رادار بایرن مونیخ ستاره سابق پرسپولیس مربی تیم ملی شد اوبلاک در لیست فروش اتلتیکومادرید پخش زنده بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر + تماشای آنلاین اعلام ترکیب استقلال مقابل تراکتور پخش زنده بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر + تماشای آنلاین سرمربی برزیلی پرسپولیس جزو ۱۰ مربی گران ایران هم نیست محرومیت اسماعیلی‌فر و تغییر خط دفاعی پرسپولیس مقابل سپاهان اعلام ترکیب تراکتور مقابل استقلال فرهاد در انتظار نتایج نکونام توجه گزارشگر ایتالیایی به طارمی مذاکرات قطبی با فدراسیون فوتبال ادامه دارد ستاره مشهدی در کادر فنی نفت بندرعباس دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب سردار آزمون در تیررس لیگ‌های اروپایی بنیادی‌فر داور فینال آسیا شد
سرخط خبرها

دربی پایتخت در ماه دعوا! | دی‌ماه پرحاشیه سرخابی‌ها

  • کد خبر: ۵۴۰۳۸
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
دربی پایتخت در ماه دعوا! | دی‌ماه پرحاشیه سرخابی‌ها
شهرآورد نودوچهارم پایتخت در ماهی برگزار می‌شود که همیشه جنجال‌ساز بوده است.
حمیدرضا معصومیان | شهرآرانیوز؛ شهرآورد ۹۴ پرسپولیس و استقلال قرار است ۲۲ دی‌ماه در تهران برگزار شود. مسابقه‌ای که برای همه، جدا از جایگاه ۲ تیم، حساس و جذاب است. تقابل غول‌های پایتخت در روز‌های آخر ماه اول زمستان ۹۹ در حالی انجام می‌شود که نگاهی به تاریخ، نشان می‌دهد تقابل این ۲ تیم در این ماه همیشه جنجالی، خبرساز و پرحاشیه بوده است؛ از جام تخت‌جمشید گرفته تا جام آزادگان و لیگ برتر فوتبال.
 
مسابقه نودوچهارم استقلال و پرسپولیس دوازدهمین تقابل این ۲ تیم در دی‌ماه است. در ۱۱ تقابل قبلی، ۹ بازی مساوی شده و ۲ بازی در حالی به سود استقلال در جدول بازی‌های ۲ تیم ثبت شده که این پیروزی‌ها پس از نیمه‌تمام ماندن مسابقه و با حکم فدراسیون فوتبال به نفع آبی‌پوشان شده است. به بهانه شهرآورد نودوچهارم، بازی‌های این ۲ تیم در دی‌ماه را مرور کرده‌ایم.

۲ بازی جنجالی به سود استقلال

۲ بازی پرسپولیس و استقلال در این ماه به جنجال کشیده و ناتمام شده است؛ یکی ۲۷ دی سال ۱۳۴۹ و دیگری ۳۰ دی سال ۱۳۷۳. در بازی سال ۴۹ که در ورزشگاه امجدیه برگزار شد، پرسپولیس ابتدا با گل دقیقه ۲ حسین کلانی از حریف خود پیش افتاد، اما استقلال این گل را در دقیقه ۷۵ پاسخ داد. اتفاقی که زمینه‌ساز خشن‌شدن بیش از حد بازی شد، تا جایی که درگیری بین بازیکنان ۲ تیم و سپس داور مسابقه باعث شد این بازی حساس نیمه‌تمام بماند.
 
چندروز بعد فدراسیون حکم انضباطی خود را صادر کرد و تیم پرسپولیس را سه‌برصفر بازنده اعلام کرد. درست مثل اتفاقی که در سال ۷۳ رخ داد و بازی ۲ تیم درحالی‌که ۲ بر ۲ مساوی پیش می‌رفت، با درگیری مجتبی محرمی و امیر قلعه‌نویی به جنجال کشیده شد. هجوم تماشاگران به زمین بازی و آتش‌زدن سکوها، آن‌چنان برای مسئولان امنیتی و ورزشی وقت کشور سخت بود که چندین بازیکن ۲ تیم را محروم کردند و بازی را هم در اقدامی عجیب سه‌برصفر به سود استقلال اعلام کردند.
 
برخورد استقلال و پرسپولیس آن سال در مرحله نیمه‌نهایی لیگ آزادگان صورت گرفت که این موضوع خودش بر حساسیت‌های طبیعی این بازی افزوده بود. بعد از این بازی، مسابقه برگشت ۲ تیم با تصمیم عجیب‌تر فدراسیون که خیلی احساسی رفتار می‌کرد، در بندرعباس و بدون حضور تماشاگر برگزارشد. در این بازی هر ۲ تیم بازیکنان محروم بسیاری داشتند و با ارائه یک بازی سرد و کسل‌کننده به تساوی بدون گل رضایت دادند. بعد از شهرآورد ۳۰ دی ۷۳، فدراسیون تا ۱۴ سال قضاوت این بازی را به هیچ داور ایرانی نداد تا اینکه محسن ترکی، داور مشهدی فوتبال کشورمان، این تابو را شکست.

جنجال هاشمی‌نسب در دی‌ماه ۷۹

یکی دیگر از بازی‌های جنجالی پرسپولیس و استقلال در ۹ دی‌ماه سال ۷۹ برگزار شد. مسابقه‌ای که همه‌چیز داشت؛ از گل‌زنی هاشمی‌نسب که بعد از زدن ۴ گل برای پرسپولیس در دربی‌ها برای اولین‌بار با لباس استقلال به پرسپولیس گل زد، تا دعوا و درگیری و اخراج. این بازی به پایان رسید، ولی بعد از ۹۰ دقیقه به صحنه درگیری بازیکنان ۲ تیم تبدیل شد که در بطن آن پرویز برومند، محمد نوازی، حمید استیلی، مهدی تارتار و پایان رأفت قرار داشتند. بعد از این بازی فدراسیون چندنفر از بازیکنان ۲ تیم را محروم کرد و حتی برخی از آن‌ها ۲۴ ساعت در بازداشتگاه بودند!

دربی علی ۳۰ ثانیه

۲۰ دی‌ماه ۸۱ یکی دیگر از شهرآورد‌های خاص استقلال و پرسپولیس برگزار شد. این شهرآورد به‌علت زیر کشت بودن زمین ورزشگاه آزادی، در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار شد. جایی که دومین تقابل این ۲ تیم در شهری غیر از تهران انجام شد. اتفاق مهم در این بازی، گل‌زنی علی سامره، مهاجم استقلال، در ثانیه ۳۰ بازی بود که همچنان عنوان سریع‌ترین گل تاریخ شهرآورد‌ها را یدک می‌کشد. مربی فعلی تیم شهرخودرو مشهد در آن بازی از غفلت یحیی گل‌محمدی و افشین پیروانی، سرمربی و سرپرست فعلی پرسپولیسی‌ها، نهایت استفاده را برد و خیلی زود دروازه داوود فنایی، مربی دروازه‌بان‌های اکنون پرسپولیس را گشود. گلی که البته با گل علی انصاریان از روی نقطه پنالتی پاسخ داده شد تا این بازی هم مساوی شود.

آخرین شهرآورد دی‌ماه، ۹ سال پیش

آخرین شهرآورد استقلال و پرسپولیس در ماه دی، ۹ سال پیش انجام شد. جایی که ۲ تیم در ۲۷ دی‌ماه ۹۰ به مصاف هم رفتند و در جریان یک مسابقه کاملا محتاطانه به تساوی بدون گل رضایت دادند. این بازی چهارمین شهرآورد متوالی در آن زمان بود که با نتیجه مساوی به پایان رسید و حرف و حدیث بسیاری به همراه داشت. امیر قلعه‌نویی و علی دایی مربیان استقلال و پرسپولیس در این بازی بودند و نکته تأسف‌آور اینکه ۳ نفر از بازیکنان در آن شهرآورد که همگی استقلالی بودند، اکنون در قید حیات نیستند! مجید غلام‌نژاد در یک حادثه عجیب در دریاچه‌ای غرق شد، مهرداد اولادی به‌طور ناگهانی سکته مغزی کرد و درگذشت و جی‌لوید ساموئل، بازیکن انگلیسی استقلال که در جریان یک سانحه مشکوک رانندگی در کشورش کشته شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->